#19: Kuinka rakentaa menestyvä digibisnes yritysblogin avulla with Tiia Konttinen

syys 30, 2020Brändäämiseen, Digiyrittäjyydessä menestymiseen, Sähköpostilistan kasvattamiseen, Verkkokurssien myymiseen

Kuuntele koko jakso ”Kuinka rakentaa menestyvä digibisnes yritysblogin avulla with Tiia Konttinen” tästä >>>

Olenko koskaan kertonut, kuinka oikeasti löysin verkkokurssien maailman? Enkä tarkoita ostajan näkökulmasta, vaan ihan liiketoimintana.

No se tarina menee kuta kuinkin näin:

Vuonna 2018 halusin tuotteistaa osaamiseni palveluksi henkisenä valmentajana, mutta hyvin nopeasti huomasin haasteen, johon monet valmentajat ja konsultit törmäävät ennemmin tai myöhemmin: jouduin jatkuvasti vaihtamaan aikani rahaan.

Kun lähdin etsimään Googlesta apua siihen, kuinka voisin skaalata liiketoimintaani kestävällä tavalla, löysin blogiartikkelin, joka antoi vastauksen heti kipeään ongelmaani.

Luettuani tämän superhyödyllisen artikkelin, janosin lisää tietoa. Luin samalta sivustolta seuraavan, sitten taas seuraavan ja lopuksi vielä yhden artikkelin, minkä jälkeen huomasin olevani ostopäätöksen edessä: tarjottavana oli useita e-kirjoja ja verkkokursseja, jotka auttaisivat minua syventämään osaamistani vieläkin enemmän.

KYLLÄ KIITOS!

Ajattelematta sen enempää kaivoin luottokorttini esiin ja ostin kaikki mahdolliset tuotteet pois.

Jälkeenpäin rupesin miettimään, että mitä ihmettä äsken tapahtui. Miten saatoinkaan päätyä ostamaan jonkun tuotteen näin nopeasti ilman, että minulla oli lähtökohtaisesti ostohousut jalassa?

Tuo oma kokemukseni opetti, kuinka arvokasta sisältömarkkinointi parhaimmillaan voi olla, ja kuinka verkkokursseilla voi tienata rahaa sitä hyödyntämällä. Ja näin löysin Tiia Konttisen ja verkkokurssien maailmaan.

Ja siksi olen niin innoissani, sillä tällä viikolla vieraana on Tiia itse kertomassa, kuinka yritysblogia voi hyödyntää unelma-asiakkaiden löytämiseen verkosta sekä kannattavan digibisneksen rakentamiseen.

Jos et jostain syystä tiedä kuka Tiia on, niin hän on:

  • Unelma Onnellisuudesta -blogin ja -yhteisön (43000+ jäsentä) perustaja
  • Valmentanut ja auttanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää olemaan itsevarmempi bloggaajana
  • Hänellä on huippusuosittu blogi (tiiakonttinen.fi), jossa vierailee n. 40 000 uniikkia kävijää kuukausittain
  • Yli 8000 viikkokirjeen tilaajaa, 500k€ myyntiä digituotteilla ja <50k€ komissiota affiliatemarkkinoinnista
  • Perustanut upean Bloggaajasta Ammattilaiseksi verkkokurssin ja yhteisön

Vaikuttavaa, eikö?

Toivottavasti olet innoissasi, sillä tässä jaksossa Tiia tulee kertomaan sinulle, miksi yritysblogi on loistava markkinoinnin peruskallio.

Tämän jakson jälkeen tiedät:

  1. Miksi yritysblogi on turvallisempi vaihtoehto kuin sosiaalinen media
  2. Miten yritysblogia tulee hyödyntää oikealla tavalla
  3. Mistä lähteä liikkeelle yritysblogin kanssa

Nousiko vesi kielelle? Jatka lukemista tai kuuntele koko jakso tästä >>>

Click here to subscribe

Miksi yritysblogi on turvallisempi vaihtoehto kuin sosiaalinen media?

Jaksossa Tiia puhui mm. näistä asioista konkreettisten esimerkkien avulla:

  • sosiaalista mediaa et hallitse
  • algoritmimuutokset
  • tilien sulkemiset & mainostilien poistot
  • orgaanisen ja maksetun mainonnan näkyvyyden rajoitukset
  • ei voida viedä Facebookin seuraajia Instagramiin tai TikTokiin
  • jokaisessa uudessa somekanavassa sama työ alkaa alusta
  • yritysblogia hallinnoit sinä itse
  • pääset vaikuttamaan Googlen hakutuloksiin oikealla postausrakenteella ja SEO optimoinnilla (ja se ei oikeasti ole niin vaikeaa kuin kaikki ajattelee)
  • voit saada asiakkaita ilmaiseksi
  • somen tarkoitus on “työntää” asiakkaita kohti sinun yritystä, Googlen tarkoitus on vetää ihmiset sun puoleen
  • ihmiset menee Googleen etsimään ratkaisua tai lisätietoa tuotteesta
  • ihmiset on jo valmiiksi ostohousut jalassa, he vain etsii sitä parasta vaihtoehtoa tuotteen ostolle
  • kun kirjoitat yritysblogia, sulla on mahdollisuus päästä sinne Googlen hakutulosten kärkeen ja sitä kautta saada uusia asiakkaita
  • 70 – 80 % Googlen asiakkaista ohittaa maksetun mainoksen ja valitsee orgaanisen vaihtoehdon

 

Miten yritysblogia tulee hyödyntää oikealla tavalla Tiia Konttinen mukaan

Jaksossa Tiia Konttinen puhui mm. näistä asioista konkreettisten esimerkkien avulla:

  • yritysblogin pääasiallinen tehtävä on rakentaa tunnettuutta, luottamusta ja uskottavuutta
  • sen avulla ratkotaan kohdeyleisön pieniä ongelmia
  • inbound-markkinointi:

    “Inbound-markkinoinnin pääajatus on asiakkaan auttaminen kiinnostavan ja houkuttelevan sisällön avulla. Sisältöformaatteja on useita erilaisia, esimerkiksi blogikirjoitukset, uutiskirjeet, sosiaalisen median viestit, podcastit, webinaarit ja videot.Inbound-markkinoinnin keskeinen asia on, että ihmiset hakeutuvat lisäarvoa tuottavien sisältöjen kautta itse yrityksen luokse omasta halustaan. Tavoite on, että ihmiset kiinnostuvat yrityksestäsi sisältöjen kautta ja siten antavat luvan lähestyä heitä myös jatkossa. Kun ratkot kohdeyleisösi ongelmia hyvän sisällön avulla, kasvatat myös luottamusta ja saat heistä todennäköisimmin uusia asiakkaita.” -Sales Communications

  • yksikin laadukas blogiteksti viikossa riittää, ei tarvitse julkaista joka päivä
  • blogitekstillä tulee olla tavoite, miksi se julkaistaan
  • netti on niin täynnä jo sisältöjä että sellainen yleinen höttö hukkuu: siksi pitää olla uniikki ja nostaa esille uusia näkökulmia ja uusia menetelmiä
  • kun postaus tuotetaan, siitä voidaan kierrättää sisältöä someen, videoihin sekä viikkokirjeisiin
  • tämä myös helpottaa ajallisesti, koska nyt ei tarvitse koko ajan olla tuottamassa uutta sisältöä vaan kerran tuotettua voi kierrätää
  • yhdestä blogitekstistä saadaan useampi julkaisu someen + vaikka lyhyt minuutin live Facebookiin ja 5 minuutin video youtubeen

 

Mistä lähteä liikkeelle yritysblogin kanssa

Jaksossa Tiia puhui mm. näistä asioista konkreettisten esimerkkien avulla:

  • mikä yritysblogin tavoite on? Esim. näkyvyyden lisääminen, brändin vahvistaminen, liikevaihdon kasvattaminen, tunnettuuden lisääminen, asiantuntijaksi asemoiminen, tiedottaminen tai oikean informaation jakaminen
  • kenelle blogia kirjoitetaan?
  • blogi ei ole yrittäjän oma tiedotuskanava eikä lifestyleblogi
  • yritysblogissa kirjoitetaan sellaista sisältöä joka palvelee asiakkaita: toisin sanoen ratkaistaan asiakkaiden pieniä mutta akuutteja ongelmia
  • mistä kirjoitetaan?
  • mitä asiakkaat kysyy?
  • millaisia haasteita ja ongelmia heillä on?
  • yhdessä postauksessa käsitellään yhtä asiaa, ei viittä
  • miksi lukijan pitäisi käyttää aikaa tämän postauksen lukemiseen?
  • mitä hyötyä ja lisäarvoa siitä on?

Click here to subscribe

Jaksossa mainitut linkit:

Tutustu Tiian sivustoon tästä >>>

Bloggaajasta Ammattilaiseksi >>>

Maksuton koulutus >>>