#45: Fiksut tauot työpäivän salaisuutena With Mirka Helander

huhti 14, 2021Digiyrittäjyydessä menestymiseen

Kuuntele koko jakso *Fiksut tauot työpäivän salaisuutena* tästä with Mirka Helander >>>

Tervetuloa mukaan Vapauta Supervoimasi Podcastiin, missä pääset kuulemaan miltä unelmien liiketoiminnan kasvattaminen näyttää todellisuudessa sekä kuinka pitää huolta omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta siinä ohessa.

Mun nimeni on Iida Soininen ja oon tämän podcastin juontaja sekä Vapauta Supervoimasi Verkkokursseilla ohjelman perustaja.

Oon aikaisemmin jakanut tässä podcastissa mun hyviä tapoja ja hyviä rutiineja, mutta oonko mä koskaan kertonut sulle mun huonoista tavoista?

Yksi niistä on ehdottomasti ollut se, että EN PIDÄ TAUKOJA.

Eli olen saattanut pitää koko päivän putkeen ilman mitään taukoja. Tämä on tietysti aiheuttanut erilaisia haasteita, kuten:

Väsymystä päivän päätteeksi, jolloin ei ole ollut energiaa lähteä liikkumaan.

TAI

Aivosumua.

Ja siksi on niin innoissani, koska meillä on tänään vieraana Mirka Helander kuka opettaa paikallaolon tauottamisen faktoja hauskasti ja inspiroivasti.

Jos et jostain syystä tiedä vielä kuka Mirka Helander on, niin hän on:

  • Työhyvinvointivalmentaja ja arjen inspiroija
  • Yrittäjien taukoyhteisön perustaja
  • Entinen ja tuleva ulkosuomalainen
  • Mirkan maailma – blogin kirjoittaja
  • Tanssia rakastava rescuekoiran ylpeä dogmom

Toivottavasti olet siis innoissasi, koska tämän jakson kuunneltuasi olet oppinut:

  1. Miksi sinunkin kannattaa pitää huolta päivän tauoistasi (ja miksi tauot ovat kuntosalilla käymistä tärkeämpiä)
  2. Mikä on paras työskentelyasento työpäivän aikana
  3. Salaisen aseen työpäivän tehokkuuteen

Miten Mirka Helander löysi digiyrittäjyyden ja taukojen maailman?


Jaksossa Mirka jakoi tarinansa:

Innostuin yrittäjyydestä muutama vuosi taaksepäin, tutustuessani puolisooni.

Kärsin ahdistuksesta ja paniikkikohtauksista syksyllä 2017 ja tunsin tosi vahvaa “en kuulu joukkoon”-tunnetta.

  • En löytänyt mua kiinnostavia koulupaikkoja
  • Mikään Suomen kaupunki ei herättänyt mussa mielenkiintoa että muuttaisin pois Oulusta jonnekin muualle
  • Mikään tietty ala ei saanut mun sydäntä pakahtumaan ja perhosia heräämään vatsassa

Vuoden vaiheessa 2018 kaikki muuttui, kun alettiin puolison kanssa miettiä tulevaisuuden suunnitelmia ja hän sai mun silmät avautumaan siitä, että voin muuttaa minne päin maailmaa tahansa – minne ikinä haluan! Tämä sai mun kiinnostuksen yrittämistä sekä ulkosuomalaisuutta kohtaan heräämään!

Pyörät alkoi pyörimään, rakastuin hyvinvointialaan ja etenkin istumisen haittavaikutusten ennaltaehkäisystä tuli mulle sydämen asia, kävin hyvinvointialan yrittäjyyskoulutuksen ja hain mukaan wellness tradenomin uunituoreeseen monimuotototeutuksen opintoihin sekä aloitin ne opinnot samalla perustaen yritystoiminnan sivutoimiseksi opintojen ohelle.

Paljon on tapahtunut viime vuosien aikana ja olen todella kiitollinen kaikesta mitä olen saanut kokea! – Ilman ahdistusta en olisi löytänyt omaa juttuani. Se haastoi pysähtymään omien ajatusten sekä tunteiden äärelle ja sai mut tajuamaan että en ole elämässäni sellaisessa pisteessä jossa haluaisin olla!

Tiesin sen että odottelemalla ei ihmeitä tehdä, joten alettiin hommiin ja lyötiin lukkoon että syksyllä 2019 muutetaan ulkomaille ja näin me lähdettiin silloin Espanjaan asumaan. Nyt ollaan palattu hetkeksi takaisin Suomeen ja seuraavaksi tähtäimessä on Kanadaan lähtö, kun vaihto-opiskeluaikani Kanadassa odottaa koronan hellittämistä!

Kirjoitan juuri opinnäytetyötä työpäivän fiksusta tauottamisesta ja valmistun viimeistään ensi keväänä wellness tradenomiksi! Sen jälkeen suunnitelmissa on alkaa täysipäiväiseksi digiyrittäjäksi ja katsoa mihin se kantaa!

Tämä digiyrittäjyyden ja monimuoto-opintojen tuoma vapaus on saanut mut rakastumaan paikkasitoutumattomuuteen ja tätä aion jatkaa tavalla tai toisella myös tulevaisuudessa – tää on mun juttu!

Fiksut tauot työpäivän salaisuutena

 

1. Miksi sinunkin kannattaa mieluummin tauottaa työpäiviäsi fiksummin kuin suunnata kuntosalille

Jaksossa Mirka puhui mm. seuraavista asioista:

Haluaisinkin heittää Iida sulle kysymyksen! Kuinka paljon sulla tulee istuttua tietokoneen ääressä?

Arvioiden mukaan neljä viidestä tekee töitään istuen ja keskimäärin toimistotyöntekijä istuu noin 80 000 tuntia työuransa aikana – se on iso luku!

Uskallan jopa väittää että sen sijaan että lisäisit liikuntakertoja kuntosalilla, keskity mieluummin arkiaktiivisuuden lisäämiseen ja paikallaolon tauottamiseen, koska sillä on kokonaiskuvan kannalta paljon isompi merkitys!

Ajatellaan näin:

  • Viikossa on 168 tuntia
  • Jos treenaa 3 krt/vk 45 min, liikut viikossa 2h 15 min
  • Se on viikon kokonaistuntimäärästä vain 1,3% → tärkeämpää kuin se mitä treenaat, on se mitä teet silloin kun et treenaa!
  • Treenaamalla ei siis poisteta kaikkia istumisen haittoja, koska se toistuu harvemmin ja vaikuttaa kehon eri osiin
  • Paikallaolon tauottamisella ja pienillä terveysteoilla (jotka toistuu usein ja säännöllisesti) voi päästä jopa parempiin tuloksiin kuin kuntoliikunnalla!
  • Jos arkesi on liikuntakertojen ulkopuolella passiivista, kannattaa mieluummin lisätä aktiivisuutta arjessa sekä kiinnittää huomiota paikallaolon tauottamiseen kuin lisätä liikuntakertojen määrää!

Meidän geenit on optimoitu niin, että ne ottaa kaiken hyödyn passiivisuudesta irti AINA kun on mahdollista! Ja geenimme on pysynyt 95% muuttumattomana vuosituhanten saatossa.

→ Jos haluat parantaa työhyvinvointiasi ja miellyttää geenejäsi, niin all you have to do is get up!

  • Verenkierto tehostuu ja aineenvaihdunta alkaa virrata normaaliin tapaan
  • Tärkeät asentoamme ylläpitävät lihakset aktivoituu
  • Aivot saa happirikasta verta ja jaksat keskittyä
  • Muistisi kohenee

Istumisen haittavaikutuksia:

  • Istuessa kehon asentoa ylläpitävät lihakset rentoutuu, eikä keho jaksa ylläpitää istumiselle optimaalista asentoa kauaa
    → lihakset on passiivisena keskimäärin 76% työpäivän ajasta ja osalla jopa 90% työajasta!
  • Kun istuu paljon, lihakset tottuu käyttämättömyyteen, joka johtaa lihasmassan vähentymiseen
  • Istuessa happi ei kulje normaaliin tapaan kropassa ja lihakset sekä aivot alkaa kärsiä hapenpuutteesta, mikä aivoissa aiheuttaa päänsärkyä sekä keskittymiskyvyn häiriöitä
  • Myös aineenvaihdunta hidastuu istuessa, mikä pitkään jatkuneena aiheuttaa välilevyjen kuormittumisen ja siihen kun yhdistää vielä ei-ryhdikkään asennon, niin välilevyt on kovilla ja aiheuttaa niska-hartiasärkyjä
  • Lysähtänyt asento huonontaa ryhdin ja lisää päänsärkyä
  • Takareisiä painava tuoli aiheuttaa verenkierron heikentymisen ja aineenvaihdunnan hidastumisen (jopa 40%), joka voi aiheuttaa jalkoihin suonikohjuja
  • 90 asteen kulma polvissa ja lonkissa vaikuttaa nivelterveyteen ja voi aiheuttaa niveltulehdiksien etenemisen
  • Istumisella on myös yhteys painonnousuun, kroonisiin sairauksiin sekä verenkiertoelinten sairauksiin + ennenaikaiseen kuolemaan
  • Ei siis ole kyse mistään pienestä asiasta vaikka istuminen hyvin yksinkertaista ja tiedostamatonta onkin! Sillä on paljon haittoja ja sen tauottamisella saa ihmeitä aikaan! – Eikä siihen tarvita isoja panostuksia!

→ Pelkkä asennonvaihdos istumasta seisomaan aktivoi energiankulutusta jopa 20% istuma-asentoon verrattuna!

→ Mielenkiintoista on, että NASA:n tutkija Joan Vernikos alkoi tutkimaan painovoimattomuuden vaikutuksia astronauttien hyvinvointiin, hän huomasi paljon yhtäläisyyksiä paljon istuvien ja avaruudessa olevien astronauttien välillä!

  • Molemmilla lihakset, luut ja yleinen terveys heikkenee
  • Kunto laskee, lihasmassa vähenee ja luuntiheys laskee (astronauteilla hieman nopeampaa kuin maan päällä paljon istuvalla)

Istumisen tauottamisen terveysvaikutuksiin on herätty viime vuosien aikana ja vuonna 2019 liikuntapiirakka uudistui liikuntapyramidiksi ja suosituksista poistettiin 10 minuutin vähimmäisraja liikunnalle eli nyt kaikki liikunta lasketaan mukaan! Suosituksiin otettiin ensimmäistä kertaa myös mukaan paikallaolon tauottaminen, mikä kertoo meille siitä kuinka tärkeästä asiasta on kyse!

2. Mikä on paras asento tehdä töitä työpäivän aikana?

Jaksossa Mirka puhui mm. seuraavista asioista:

Ihminen istuu kuitenkin joka tapauksessa – halusi tai ei, arjessaan! Autossa, julkisissa ja useimmissa tapaamisessa ohjeistetaan istumaan alas.

Hyvä pääajatus hyvälle istuma-asennolle on se, että jalat on tukevasti lattialla ja istut omien istuinkyhmyjesi päällä! Silloin selkä ja lantio pysyy suorassa eikä ne kallistu eteen tai taakse.

Tietokoneen näytön on hyvä olla suoraan pään korkeudella, kyynärvarret vaakatasossa ja niska suorana. Käsivarret on hyvä nojata joko pöytään tai tuolin käsinojiin, jotta hartiat pysyisi rentona.

Olen kuitenkin sitä mieltä että vaikka nämä on tosi hyviä ohjeistuksia, niin silti mikään yksi asento ei ole pitkään jatkuvana hyvä! Eli vaikka istuisit koko 8 tunnin työpäivän ideaalissa ja ryhdikkäässä asennossa, se ei loppujen lopuksi ole hyväksi – istut silti paikallasi pitkä ajan putkeen. Mikään asento ei ole hyvä jos siinä asennossa ollaan pitkän aikaa!

Tykkään sanoa, että paras asento on seuraava asento! Eli istut sitten satulatuolilla – seuraava asentosi on paras asento. Siirryt satulatuolilta seisomaan – seuraava asento on paras, käyt mutkan sohvalla → seuraava asento on paras asento!

3. Salainen ase työpäivän tehokkuuteen

Jaksossa Mirka puhui mm. seuraavista asioista:

Jos istut pääosin koko työpäivän ajan, niin tällä salaisella kikalla saat työpäivääsi lisää tehoa: kokeile minitaukojumppia → vain 3 minuuttia riittää!

Kun lähdet liikkeelle, verenkierto tehostuu sekä kehossa että aivoissa! Se tarkoittaa sitä että otsalohkomme toiminta tehostuu ja sen myötä stressin säätely tehostuu ja näin ollen pystyt toimimaan fiksummin stressitilanteissa!

Taukojumpalla keskittyminen paranee, muistin toiminta tehostuu, luovuus paranee ja tehokkuus lisääntyy.

Toimi näin:

  • Laita kalenteri tai kello muistuttamaan tauosta ainakin 2 päivässä, esim klo 11 ja klo 15
  • Tee 1 minuutti 1 liike yläkropalle, sen jälkeen 1 minuutti 1 liike alakropalle ja kolmas minuutti joku hieman sykettä nostava liike, kuten paikallaan ripeä kävely
  • Ota lasillinen vettä ja jatka työntekoa!

→ Parannat työn tehoa ja laatua + jaksat keskittyä paremmin ja vireystilasi pysyy yllä pidempään!

Jaksossa mainitut linkit:

https://www.mirkahelander.com

https://www.instagram.com/mirkahelander/?hl=fi

#33: Kuinka rakentaa menestynyt verkkokurssi ja unelmien elämä kestävällä tavalla?

#39: Minkälainen verkkokurssi sopisi minulle? 3 Parasta verkkokurssityyppiä