#21: Mistä tekisin verkkokurssin (ja olenko riittävän asiantuntija?)

loka 14, 2020Digiyrittäjyydessä menestymiseen, Verkkokurssien myymiseen, Verkkokurssien tekemiseen

Kuuntele koko jakso ”Mistä tekisin verkkokurssin” tästä >>>

Jos oot kuunnellut tätä podcastia jo pidemmän aikaa, niin tiedät, että 2019 olin tilanteessa, missä harkitsin vakavissani, voinko jatkaa yritystoimintaani.

Olin lanseerannut ensimmäisen digituotteeni isoin odotuksin, mutta lopputulos oli täysin floppi.

Lopettamisen sijaan lähdin kuitenkin etsimään ratkaisuja: oivalsin, että jos isoin ongelmani on se, että en saa tuotetta myytyä, tarkoittaa se, että en osaa markkinoida ja myydä sitä tarpeeksi hyvin.

Päätin korjata tämän ja aloin opiskelemaan markkinointia ja myyntiä sekä vaihdoin myös työpaikkaa sille alalle.

Hyvin pian oivalsin, että tässähän on miljoona asiaa, jotka olisin voinut tehdä paremmin verkkokurssini lanseerauksessa. Ja niin myös seuraavilla kerralla tein.

Nyt työskenneltyäni useiden digiyrittäjien ja siitä haaveilevien kanssa, olen huomannut, kuinka moni muu kohtaa tämän saman kaavan: kurssi pistetään myyntiin isoilla odotuksilla ja sitten tapahtuu se pahin…

Kukaan ei osta.

Tiedän tarkalleen, miltä tuo tuntuu ja siksi haluan estää nyt sinua tekemästä kaikkia niitä samoja virheitä jotka aikanaan tein.

Ja siksi rakensin maksuttoman kolmiosaisen koulutuksen, jotta oppisit 3 pakollista askelta tuottavan digibisneksen rakentamiseen.

Oletko siis valmis kuulemaan mun iloiset uutiset?

Tämän kolmiosaisen koulutussarjan ENSIMMÄINEN video on vihdoin täällä!

Tässä ensimmäisessä videossa opit salaisuudet voittamattoman henkilöbrändin rakentamiseen sekä kuinka se tulee auttamaan sinua.

Varaa siis paikkasi ja katso ensimmäinen video klikkaamalla alla olevaa kuvaa tai klikkaamalla tästä:

Click here to subscribe

Mistä tekisin verkkokurssin (ja olenko riittävän asiantuntija?)

 

Mulla on sulle kysymys. Oletko:

a) Sinulla on mielessäsi aihe verkkokurssille, mutta et ole täysin varma onko sinulla riittävää osaamista opettaa siitä. Mietit ehkä, mitä muut ajattelevat susta, tai että kuka sä olet puhumaan tästä aiheesta.

b) Sinulla on miljoona ideaa, mutta et osaa valita niistä sitä parasta.

c) Sinua kiehtoo ajatus verkkokurssin tekemisestä, mutta sinulta puuttuu idea sille.

Olit sitten a, b tai c, niin tuut rakastamaan tätä jaksoa sillä tulen nimenomaan puhumaan siitä, kuinka saada varmuutta sille, että oma aihe on oikea #superidea.

Mutta sitä ennen haluan sanoa sulle yhden asian:

Sinulla ei tarvitse olla kristallin kirkkaana mielessä se aihe, mistä teet verkkokurssin: riittää että sinulla on suurin piirteen mielessä se aihe ja suuriin piirteen tiedossa kuka on unelma-opiskelijasi!

Luota prosessiin ja siihen, että aihe ja kurssin lopullinen sisältö kirkastuu kyllä matkan varrella.

Noin 1-2kk ennen lanseerausta sulla on hyvä olla jo tiedossa kurssin aihe, sisältö ja unelma-opiskelija, mutta sitä ennen ei tarvitse eli VOIT ja SUN KUULUU aloittaa jo sitä ennen.

(Pssst! Maksuttomassa koulutuksessa kerron sinulle MISTÄ sinun ihan konkreettisesti kuuluu aloittaa)

Mistä tekisin verkkokurssin? 4 Kriittistä tekijää aiheen valinnassa

 

1. Mitä tiedät & osaat

Jaksossa puhuin konkreettisten esimerkkien avulla seuraavista:

  • 10% etu riittää!
  • Älä sorru jatkuvan uuden opiskelun ja sertifikaattien oravanpyörään
  • Muista, että alkamalla tuottamaan aiheesta sisältöä ja puhumalla siitä tulet kehittymään ja tietotaitosi kasvaa
  • Jos et koe olevan riittävän asiantuntija, niin entä jos vaihtaisit kohderyhmää “tasolta alemmas”? Esim. itse vaihdoin aikanaan yritysjohtajista pääsykokeisiin lukijoihin.

 

2. Mitä rakastat

 

Jaksossa puhuin konkreettisten esimerkkien avulla seuraavista:

Mä uskon siihen, että sulla on vaikka mitä osaamista, jonka voisi pukea verkkokurssiksi. Mutta kaikkea et silti välttämättä halua opettaa.

Siksi valitse sellainen aihe , joka innostaa, antaa energiaa ja josta haluaisit puhua koska vain. Koska fakta on se, että tämä bisnes vaatii työtä, se vaatii joistain asioista luopumista ainakin hetkellisesti.

Ja jos rakennat bisneksen aiheesta, josta et pidä, niin silloin kaikki haasteet harmittaa ja tuntuu uhraukselta. Mutta kun rakennat bisneksen aiheeesta, jota rakastat…

…sinua ei viime kädessä haittaa epäonnistumiset, haasteet tai vaikeudet. Koska olisit valmis tekemään joka päivä kaiken uudelleen.

Mutta entä jos ajattelet nyt, että “en tiedä olenko intohimoinen tästä aiheesta?”

Suosittelen silloin lähtemään liikkeelle vain jostain – koska näin saatat löytää ihan uusia intohimon kohteita!

Lataa maksuton klikkaamalla kuvaa tai klikkaamalla tästä >>>

Click here to subscribe

3. Unelma-opiskelijasi tarve

 

Jaksossa puhuin konkreettisten esimerkkien avulla seuraavista:

Kurssi on loppujen lopuksi opiskelijaasi varten, joten puhutaan hänestä seuraavaksi: kurssin tulisi siis aidosti ratkaista joku ongelma tai auttaa opiskelijaasi saavuttamaan tavoite.

Eli sinun tehtävänäsi on selvittää, minkä muutoksen unelma-opiskelijasi haluaa niin, että et rakenna kurssia ajatuksella “tämä sinun pitäisi muuttaa minun mielestäni”

Tarvitseeko silti aiheen olla sellainen, että se tuo jonkun ison muutoksen tai ratkaisee jonkun ison ongelman? Ei missään nimessä. Myös verkkokurssi, joka inspiroi, tuo hyvää fiilistä, opettaa jotain mielenkiintoista tai luo uusia kokemuksia voi olla hyvinkin menestynyt.

 

4. Ansaintapotentiaali

 

Jaksossa puhuin konkreettisten esimerkkien avulla seuraavista:

Nyt kun sinulla on mielessäsi aihe ja tiedät, että se on aidosti hyödylllinen unelma-opiskelijallesi, niin seuraava kysymys on: onko tätä kohderyhmää riittävästi? Eli onko kyseessä sellainen kohderyhmä, joita on ns. “aina lisää”

Lisäksi sinun tulee miettiä ostovoimaa: onko kohderyhmälläsi varaa maksaa haluamasi hinta? #trickyone

Toivottavasti pidit tästä jaksosta ja jos sait siitä hyvää energiaa ja inspiraatiota sun päivään, niin muista jakaa sun kuunteluhetki somessa + tagata mut @iidasoininen ja #vapautasupervoimasi.

Jos vielä tämän jakson kuunneltuasi mietit ”Mistä tekisin verkkokurssin” laita minulle viestiä tai kommentoi artikkeliin!

 

Jaksossa mainitut linkit:

 

Maksuton koulutus ”3 Salaisuutta Tuottavaan Digibisnekseen”:

Click here to subscribe