#57: Miksi some on modernin myynnin tärkein työkalu with Oona Kankkunen

heinä 8, 2021Digiyrittäjyydessä menestymiseen, Verkkokurssien myymiseen

Kuuntele koko jakso *Miksi some on modernin myynnin tärkein työkalu with Oona Kankkunen* tästä >>>

Tervetuloa mukaan Vapauta Supervoimasi Podcastiin, missä pääset kuulemaan miltä unelmien liiketoiminnan kasvattaminen näyttää todellisuudessa sekä kuinka pitää huolta omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta siinä ohessa.

Mun nimeni on Iida Soininen ja oon tämän podcastin juontaja sekä Vapauta Supervoimasi Verkkokursseilla ohjelman perustaja.

Jos olet tämän podcastin vakkarikuuntelija niin tiedät, että myynti on yksi lemppariaiheistani puhua

…ja nimenomaan vielä modernin myynnin strategiat.

Ja siksi olen niin innoissani, koska tänään meillä on vieraana ihan mieletön Oona Kankkunen, kuka on ehdottomasti yksi kuumimmista nimistä Suomessa modernin myynnin saralla.

 

Jos et jostain syystä tiedä vielä kuka Oona Kankkunen on, niin hän on:

  1. Sosiaalisen myynnin eli social sellingin ja henkilöbrändäyksen puolestapuhuja ja myyntivalmentaja
  2. LinkedIn vaikuttaja ja LinkedIn After Work Helsinki tapahtumien perustaja
  3. Network & Growth Oyn perustaja, toimari ja kasvuvalmentaja

 

Toivottavasti olet siis innoissasi, koska tämän jakson kuunneltuasi olet oppinut:

  • Mitä oikeasti sosiaalinen myynti tarkoittaa
  • Miten aloitat social sellingin ja pääset tuottavasti alkuun
  • Vinkit, miten tavoittaa, kontaktoida ja sitouttaa uusia asiakkaita somessa omalla henkilöbrändillä

 

Oonan tarina ravintola-alalta menestyväksi valmennusyrittäjäksi

 

Mun matka myynnin vuoristoradassa on alkanut 10 vuotta sitten, kun jätin ravintola-alan taakseni. Silloin “some” oli lähinnä Facebookissa jaettuja illanviettoja kavereiden kanssa. Tästä on tultu aika pitkä matka modernin myynnin valmentajaksi! 😀

Matkassa on aina ollut punaisena lankana myynnin kehittäminen, uuden luominen ja myyjien valmentaminen. Oon käytännössä tehnyt B2C ja B2B bisneksessä kaiken myyjästä päällikköön, päälliköstä valmentajaan, johtajaan ja nyt yrittäjänä valmennan mun omia asiakkaita.

Ennen yrittäjyyttä, noin 5 vuotta sitten, huomattiin retail alalla suuressa muodin alan ketjussa missä olin myyntivalmentajana, että jo silloin asiakkaat halusivat ostaa myös verkkokaupasta ja katsella netistä.

Tästä hetki eteenpäin, noin 3 vuotta sitten, koin konkreettisesti itse haasteelliseksi tehdä B2B myyntiä, koska asiakkaita oli hankala tavoittaa, vaikea saada heidän aikaa ja huomiota sekä vaikeampi voittaa kauppoja.

Tämä hyvä silta tähän, miten olen 10 vuoden aikana nähnyt, kokenut, oppinut ja tutkinut, miten asiakkaiden ostaminen on muuttunut ja siksi mä puhunkin sen puolesta, että me myyjät laitettaisiin panoksia sinne, missä meidän asiakkaat ovat – eli sosiaalisissa ja digitaalisissa kanavissa.

Olen nyt valmentanut jo tuhansia myyjiä ammatillisen somen käyttöön, sosiaaliseen myyntiin ja henkilö/asiantuntijabrändäykseen.

Oman yrityksen Network & Growthin liikevaihto on ollut jopa 16 000€ / kk muutamana yrityksen alkukuukautena ja tähän on tehty toki toimenpiteitä – ja käytetty aikaa se pari vuotta, oman henkilöbrändin ja verkoston rakentamisella. Ja olen myös mokannut matkan varrella, joten siitä on kokemuksia jakaa 😀

Kysehän on luottamuksen rakentamisesta oman kohderyhmän ja verkoston joukossa, joka on johtanut mm. inboundiin, suosituksiin, suuriin tarjouspyyntöihin, yhteistöihin, vaikuttajasopimuksiin ja puhujakeikkoihin.

 

Some kasvun vauhdittajana ja edellytyksenä with Oona Kankkunen

 

 

3 myyttiä sosiaalisesta myynnistä

 

Jaksossa puhuttiin mm. seuraavista asioista:

  • Moderni myynti on “vaan somettamista”
  • Täytyy haluta olla julkkis tai vaikuttaja
  • Somettaminen on paljon ylimääräistä työtä

 

5 vinkkiä, miten ja mistä social selling aloitetaan

 

Jaksossa puhuttiin mm. seuraavista asioista:

  • Kohderyhmän kirkastaminen
  • Digitaaliset käyntikortit kuntoon (some,meili jne)
  • Verkostopankin rakentaminen
  • Oman punaisen langan kirkastaminen
  • Läsnäolo ja aktiivisuus

 

5 “best practices” keinoa tehdä myyntiä somessa

 

Jaksossa puhuttiin mm. seuraavista asioista:

  • Ole löydettävissä ja läsnä
  • Puhuttele asiakasta, älä vaan puhu itsestäsi
  • Prospektoi, targetoi ja käytä aikaa oikeisiin unelma-asiakkaisiin
  • Tee monipuolisesti: keskustelut, sisällöt, yksityiskeskustelut, jne
  • Älä myy heti – rakenna luottamusta ensin

 

3 yleisimmän henkilöbrändäyksen mokan taklaaminen

 

Jaksossa puhuttiin mm. seuraavista asioista:

  • Tehdään kaikille kaikkea joka on kenellekään ei mitään
  • Yritetään tunkea itseämme muottiin, jota emme ole
  • Stressataan ja pelätään jolloin keskitytään vääriin asioihin

 

Jaksossa mainitut linkit:

 

Oona Kankkunen IG:ssä
(täällä Biossa linkkejä ilmasiin somevinkkeihin)

Oona LI:ssä
(täällä opettavaa sisältöä joka viikko)

Network & Growth -sivusto ja sieltä mm. blogit ja
Varaa Oonan kanssa maksuton Kasvuvartti
Tilaa kuukausittaiset Kasvu-uutiset

 

#53: 5 Syytä, miksi verkkokurssi kannattaa myydä ennakkoon [+2 parasta vaihtoehtoa toteuttaa se]

#50: Mitä tehdä, jos kukaan ei osta verkkokurssia? 5 Suurinta syytä, miksi verkkokurssi ei myy