#5: 5 Pahinta pelkoa, jotka estävät rakentamasta unelmien digibisnestä

heinä 27, 2020Digiyrittäjyydessä menestymiseen, Verkkokurssien tekemiseen, Yrittäjän mindset-haasteisiin

Kuuntele koko jakso 5 pahinta pelkoa, jotka estävät sinua rakentamasta digibisnestä tästä >>>

Mitä tekisit, jos et pelkäisi?

Kysymys, jota on syytä pohtia aina silloin tällöin, ja jonka äärelle on hyvä pysähtyä.

Uskon 100%, että meistä jokaisella on erilaisia mindset-haasteita yrittäjyyden joka tasolla. Sinullakin siellä.

Uusi leveli, uusi haaste.

Vaikka olisitkin rohkea ja päättäväinen henkilö, niin silti saatat välillä huomaamattakin päätyä tekemään varmoja ja turvallisia valintoja, jotta et epäonnistuisi muiden silmissä.

Silti erityisesti yrittäjyyden alkumetreilla omaa pääkoppaa testataan erityisen paljon, koska sinulle ei ole välttämättä kertynyt vielä niin paljoa uskoa omiin kykyihin tai rohkeutta tehdä asioita kaiken epävarmuuden keskellä.

Ja siksi tänään aiheena on pelot, koska niillä on NIIN suuri merkitys siihen, minkälaisia tuloksia tulet saamaan.

Pelot itsessään ovat hyvin luonnollisia tuntemuksia, ja niiden tuntemisesta on turha soimata itseään.

Avain menestykseen on siinä, että et anna noiden hetkellisten tunteiden lamaannuttaa sinua ja estää tekemästä niitä asioita, joille sydämesi sykkii.

Joten miten toimit, kun koko mielesi ja kehosi yrittää pistää vastaan ja kertoa sinulle syitä, miksi jotain asiaa ei kannata tehdä? Lamaannutko vai toimitko niitä huolimatta?

Joskus me tarvitaan pientä mental talkia, että löydetään se sisäinen vahvuus toimia peloista huolimatta. Ja siksi tässä jaksossa saat kuulla 5 pelkoa, jotka estävät sinua menestymästä…

…ja tietenkin kuinka toimia niistä huolimatta!

Tein tämän jakson tueksi ihan super hyödyllisen työkirjan ”Aloita unelmiesi digibisnes: miten muuttaa se mitä tiedät, osaat ja rakastat vakaaksi tuloksi?”

Työkirjan saat ladattua itsellesi kätevästi klikkaamalla alla olevaa kuvaa:

pelko

 

5 Pahinta pelkoa, jotka estävät sinua rakentamasta digibisnestä

 

1. En ole tarpeeksi hyvä

 

Huomaatko usein vertaavasi omaa tekemistäsi muihin, erityissti kilpailijoihisi? Tai tuleeko sinulle omasta verkkokurssiaiheestasi välillä olo, että kuka minä nyt olen tästä aiheesta opettamaan?

Mulla on sulle yksi salaisuus…

Oli kyse mistä tahansa haaveesta, unelmasta tai tavoitteesta (ihan oikeasti mistä vain!) niin jokaisella meistä pyörii tasan yksi kysymys mielessä: onko musta tähän?

Tuolle kysymykselle aivosi pyrkii etsimään merkkejä ja vastauksia ympäristöstä, ja arvaa kumpi vastaus olisi helpompi? Se, että sinä et pysty tähän.

Koska jos et lähde yrittämään, aivosi säästyvät kaikelta siltä työltä ja vaivalta, mitä uuden oppiminen ja tavoitteen saavuttaminen vaatisi.

On siis huomattavasti helpompaa etsiä ympäriltä merkkejä, jotka tukevat tuota lausetta: ”Minä en pysty tähän.”

Ja mistä tuota tukea voi hakea? No tietenkin tekemällä epärealistisia vertailuja muihin, millä saa lytättyä itseä alas.

On siis HYVIN normaalia verrata itseä muihin. Mutta erityisesti tämän pelon kohdalla sinun tarvitsee vain puskea sen läpi, kunnes saat itsellesi merkkejä siitä, että sinähän pystyt tähän!

Hyvä uutinen on se, että kun alat saamaan tuloksia ja hyviä palautteita, huijarisyndrooma vähenee. Se ei siis tule olemaan aina yhtä hankalaa. Kunhan vain jaksat puskea alkukankeuden läpi!

Jaksossa jaoin lisää käytännön esimerkkejä siihen, miten tuosta tunteesta voi päästä eroon.

Muista siis kuunnella se!

 

2. Teknologia on minulle ihan liikaa

 

Ymmärrän täysin tämän pelon, sillä olen joutunut kohtaamaan sen toden teolla.

Tosiasia on se, että sinun tulee hallita jonkun verran tekniikkaa ja analytiikkaa, koska ne ovat niin suuressa osassa digiyrittäjän työtä.

Analytiikka (eli kaikki se data siitä, miten unelma-asiakkaasi reagoi esim. mainoksiisi, sisältöihisi, sähköposteihin…) kertoo nimenomaan sen, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät.

Ja tekniikkaa tarvitset siihen, että pystyt toteuttamaan ja automatisoimaan liiketoimintaasi, esim. verkkosivut, sähköpostiohjelma tai Facebook-mainonta.

Hyvä uutinen on se, että lähes kaiken voit ulkoistaa, ja erityisesti ihan alussa suurin osa kannattaakin.

Vaikka itse osaan nykyään rakentaa visuaalisesti näyttävät ja toimivat kotisivut nopeasti alusta loppuun, en olisi ikinä pystynyt siihen ihan alussa. Eli ihan ensimmäinen, mitä ulkoistin, oli kotisivujen tekeminen.

Mutta suurin osa muista järjestelmistä on yllättävän käyttäjäystävällisiä ja todellakin opeteltavissa olevia, jolloin omaan asenteeseen vaikuttamalla, omasta oppimatkasta voi tehdä paljon miellyttävämpää.

Muista silti varata itsellesi riittävästi aikaa uusien asioiden opetteluun, ettei liian tiukka aikataulu lisää kiireen ja stressin tuntua!

 

3. Pelkäät, mitä voit sanoa

 

Ehkä olet jumissa sisällöntuottamisen kanssa tai sähköpostien kirjoittamisessa, koska pelkäät, mitä voit sanoa. Pelkäät, että kukaan ei tykkää tai kukaan ei reagoi.

pelko

Lisäksi sinua turhauttaa, että näet ensin paljon vaivaa sisällöntuottamiseen, ja sitten et saa haluamiasi tuloksia.

Ehkä sinusta myös tuntuu, että ihmisillä on negatiivinen suhtautuminen sähköpostimarkkinointiin, etkä uskalla siksi edes yrittää sitä.

Mutta nyt haluan haastaa sinun uskomustasi: miten joku voisi olla vihainen sinulle siitä, että autat, innostat ja inspiroit häntä ILMAISEKSI sisältöjesi avulla?

Ja toisaalta jos joku ei siitä pidä, niin onko sillä väliä? (Tai silloin hän ei taida olla unelma-asiakkaasi)

Sen vuoksi on NIIN tärkeää kirkastaa itselle se oma unelma-asiakas ja viesti, mitä välittää. Näin houkuttelet sisältöjesi pariin vain niitä ihmisiä, joiden kuuluukin sinne tulla.

 

4. Entä jos tyrkytän?

 

Tämä pelko on itseasiassa sellainen, jota on syytä pelätä…

Tai pelko on ehkä vähän voimakas sana, mutta sanotaanko niin, että aihe on hyvä tiedostaa.

Myyntiä voi tehdä sekä aktiivisesti että passiivisesti, ja se, kuinka aggressiivisesti sitä teet, riippuu tietysti sinusta.

Itse pidän kannustavasta ja positiivisesta tavasta myydä ilman tyrkyttämistä ja jatkuvaa ”osta, osta, osta”. Ehkä siis sinäkin haluat myydä tavalla, missä asiakas löytää sinut verkosta ja haluaa ostaa juuri sinulta?

Toisaalta sinulla saattaa olla haasteena epävarmuus oman osaamisesi ja tuotteesi suhteen.

Jaksossa jaoin konkreettisia vinkkejä siihen, kuinka tuota varmuutta voi saada lisää.

 

5. Entä jos en miellytä kaikkia?

 

Viimeisenä yleisenä pelkona on se, että ajatellaan liikaa, mitä muut ajattelevat. Ja nimenomaan niin, että halutaan miellyttää kaikkia.

Halutaan varmistua siitä, että kukaan ei suutu, provosoidu tai ajattele sinusta negatiivisesti.

Mutta fakta on se, että mitä tahansa teet elämässä, olet aina jonkun mielestä liian tylsä, hauska, laiha, paksu, aktiivinen tai passiivinen.

AINA!

Joten jos et ikinä pysty miellyttämään kaikkia, niin eikö se kannata silloin tehdä asialla, jota rakastat? Eikö olisikin kamalaa tehdä jotain, mistä et pidä, ja siltikin olla miellyttämättä jotain?

Ainut kysymys, mitä sun pitää pohtia ennen, kun julkaiset jotain on se, että pitääkö sun unelma-asiakas siitä.

Koska vain sillä on merkitystä.

Ja jos et tiedä pitääkö, kysy.

pelko

 

Jaksossa mainitut linkit:

 

Aloita Unelmien Digibisnes -työkirja

3 Pahinta virhettä, jotka tein digiyrittäjyyden alkumetreillä (ja kuinka voit välttää ne)

Pitäisikö rakentaa verkkokurssi? 3 Merkkiä, että digiyrittäjyys voisi olla sun juttu