#9: 3 maksutonta keinoa kasvattaa sähköpostilistaa (erityisesti, jos olet vasta aloittamassa)

heinä 27, 2020Digiyrittäjyydessä menestymiseen, Sähköpostilistan kasvattamiseen, Verkkokurssien myymiseen

Käy kuuntelemassa koko jakso 3 maksutonta keinoa kasvattaa sähköpostilistaa tästä >>>

Onko sähköpostilistallasi olevien määrä pysynyt paikallaan jo pitkään tai onko sen koko lähes olematon?

Sinäkin olet ehkä käynyt läpi sen omantunnon tuskan siitä, kun siirrät sähköpostilistasi kasvattamista to do listalta viikko toisen perään.

Hätä ei ole onneksi tämän näköinen, sillä nyt sinun on mahdollista kääntää kurssi ja aloittaa verkkokurssisi myynti jo tänään.

Ja ei, en tarkoita lanseerauksen starttaamista.

Vaan sitä, että verkkokurssin myynnin määrä on AINA suoraan verrannollinen siihen, kuinka:

a) Suuri sähköpostilistasi on
b) Sitoutuneita listallasi olevat ovat

Joten mikäli haluat varmistaa, että pääset myyntitavoitteeseesi ensi kerralla, kun verkkokurssisi ovet aukevat…

…ota tämän jakson vinkit talteen ja ala kasvattamaan sähköpostilistaa, jonka avulla unelma-asiakkaasi rakastuvat sinuun jo ennen, kuin kurssin ovet aukeavaat!

Lue lisää: Miksi sähköpostilista on avain menestykseesi digiyrittäjänä?

 

Mistä lähteä liikkeelle sähköpostilistan kasvattamisessa?

 

Mikäli sinulla ei ole vielä sähköpostilistaa, niin seuraavaksi kerron lyhyesti perusasiat siitä, miten sinun kuuluu lähteä liikkeelle.

Tein tämän jakson tueksi myös todella hyödyllisen työkirjan: ”5 Päätöstä, jotka sinun tulee tehdä, kun lähdet kasvattamaan yleisöä sähköpostilistan avulla”

Oppaan saat ladattua itsellesi kätevästi klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

sähköpostilista

Varmista, että sinulla on:

1) aidosti hyvä ja hyödyllinen liidimagneetti eli maksuton liittymislahja, minkä henkilö saa liittyessään sähköpostilistallesi, esim. maksuton koulutus, opas, checklist tai äänite
2) tehtynä laskeutumissivu, mistä tuon liittymislahjan pääsee lataamaan.

Tässä muutamia esimerkkejä laskeutumissivuista ja eri liittymislahjoista, mitä itselläni on tarjolla:

• Maksuton koulutus: Vapauta Supervoimasi Sisäpiiri
• Työkirja: Aloita Unelmien Digibisnes
• Opas: 5 Päätöstä, jotka sinun tulee tehdä, kun lähdet kasvattamaan yleisöä sähköpostilistan avulla

Valittuasi liidimagneetin ja tehtyäsi sen, on vuorossa seuraava askel: nimittäin ihmisten tulee löytää se ja saada tietää, että se on olemassa!

(Jotkut kutsuvat tätä prosessin vaihetta markkinoinniksi🤓)

Eli kysymys kuuluu:

Miten saat houkuteltua oikeat ihmiset verkosta sille sivulle, josta tuon liidimagneetin pääsee lataamaan ja sitä kautta liittymään sähköpostilistalle?

Siksi tässä jaksossa tulen kertomaan sinulle 3 erinomaista ja maksutonta keinoa kasvattaa sähköpostilistaasi löytämällä unelma-asiakkaasi verkosta, jotta kaikki se työ, mitä teit uskomattoman sisällön tuottamiseksi, ei valu hukkaan.

 

3 maksutonta keinoa kasvattaa sähköpostilistaa (erityisesti, jos olet vasta aloittamassa)

 

 

#1 Säännöllinen ja jaettava sisältö

 

Kuten sanoin aikaisemmin, kysymys kuuluu: miten saan houkuteltua oikeat ihmiset verkosta sille sivulle, josta tuon liidimagneetin pääsee lataamaan ja sitä kautta liittymään sähköpostilistalle?

sähköpostilista

Tähän on oikeastaan muutama vaihtoehto:

1. Houkuttelet ihmiset suoraan laskeutumissivulle, josta oppaan saa ladattua suoraan (suora keino)
2. Houkuttelet ihmiset esimerkiksi blogiartikkeliin, podcastiin tai Youtube videoon, minkä yhteydessä pääsee lataamaan maksuttoman materiaalin (epäsuora keino)

Ideana on siis tuottaa säännöllisesti hyvää sisältöä, johon unelma-asiakkaasi on helppo tulla matalalla kynnyksellä.

Mikäli he kokevat sen arvokkaaksi ja haluavat oppia aiheesta vielä lisää, he voivat ladata jakson aiheeseen liittyvän maksuttoman oppaan.

Esimerkiksi: Kirjoitat artikkelin “5 Myyttiä akneihon hoitoon liittyen”. Tuossa artikkelissa käyt läpi esimerkiksi vääriä tekniikoita ihonhoitoon liittyen, jotka pahentavat akneihoa tai estävät sitä parantumasta. Silloin blogiartikkelin yhteydestä löytyvä maksuton opas voisi olla esimerkiksi “3 ihonhoitorutiinia, jotka pelastavat akneihon”.

Mutta kuten otsikossa lukee: säännöllisyys on se avain menestykseen!

Epäsäännöllinen ja random sisältö hukkuu nettiin nopeasti, eikä saa unelma-asiakastasi rakastumaan sinuun tai palveluusi. Varmista siis, että joka kuukausi varaat ajastasi laadukkaan sisällön suunnitteluun ja tuottamiseen, jotta saat houkuteltua aina uusia ihmisiä sisältöjesi pariin.

 

#2 SEO eli hakukoneoptimointi

 

Hakukoneoptimointi liittyy edelliseen eli laadukkaan sisällön tuottamiseen.

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization = SEO) on tuloksellista toimintaa, jonka tarkoituksena on pyrkiä nostamaan nettisivusi mahdollisimman korkealle hakutuloksissa niillä sanoilla, joita unelma-asiakkaasi etsivät Googlesta.

Jos esimerkiksi kirjoitat blogiartikkelin niistä haasteista, joita unelma-asiakkaallasi on, (sekä kuinka hän voi ratkaista ne) voi artikkelisi löytyä hakukoneoptimoinnin jälkeen Googlesta.

Kun unelma-asiakkaasi etsii ratkaisua ongelmiinsa, voi hän löytää sivustosi ja palvelusi siis täysin maksutta!

*Disclaimer*: hakukoneoptimointi vaatii aikaa, eikä ole se nopein tapa kasvattaa yleisöä. Se on sinnikästä työn tekemistä sitä varten, että saisit sen avulla maksavia asiakkaita tulevaisuudessa. Varaa siis aikaa useampi kuukausi, että hakukoneoptimointi alkaa toimia kunnolla.

Tuottamalla siis aidosti hyödyllistä, kouluttavaa ja auttavaa sisältöä, voi unelma-asiakkaasi löytää sinut – sekä päätyä ostajaksi ilman, että itse teet yhtään mitään sen eteen.

Mihin sitten tarvitset sähköpostilistaa?

Sivustollesi saapuvasta liikenteestä jopa 98% katoaa eli ei palaa sivustolle uudelleen. Jotta saat tuota lukua pienemmäksi, niin sinun tulee saada noiden henkilöiden yhteystiedot, jotta voit muistuttaa heitä palvelusi olemassaolosta.

 

#3 SOME

 

Tässä jakossa puhuin enemmän siitä, miksi oman yleisön kasvattaminen pelkän somen avulla on todella riskialtista liiketoimintaa >>>

Mutta se ei silti tarkoita, etteikö sosiaalista mediaa kannattaisi hyödyntää oman yleisön ja sähköpostilistan kasvattamisessa!

Jaksossa puhuin mm siitä, kuinka sosiaalisessa mediassa:

• saat jakaa maksuttomia materiaalejasi rajattomasti ja haipata niitä (usein henkilön pitää nähdä liidimagneettisi ainakin 7 kertaa, ennen kuin hän päätyy lataamaan sen)
• muut pystyvät jakamaan sisältöäsi ja nimenomaan kertomaan kokemuksia maksuttomasta materiaalistasi #socialproof

 

Jaksossa mainitut linkit:

 

5 Päätöstä, jotka sinun tulee tehdä, kun lähdet kasvattamaan yleisöä sähköpostilistan avulla

Vapauta Supervoimasi Verkkokursseilla Yhteisö Facebookissa

5 Pahinta pelkoa, jotka estävät sinua rakentamasta digibisnestä