#10 Mailchimp vai Active Campaign? Parhaat sähköpostiohjelmat vertailussa

heinä 29, 2020Digiyrittäjyydessä menestymiseen, Sähköpostilistan kasvattamiseen, Verkkokurssien myymiseen

Kuuntele koko jakso parhaat sähköpostiohjelmat vertailussa tästä >>>

Haluan tunnustaa sinulle nyt jotain.

Kun päätin ryhtyä yrittäjäksi, edessäni oli liuta erilaisia päätöksiä, joita minun tulisi tehdä.

Ja yksi niistä päätöksistä oli se, että lähtisinkö tekemään kirjanpitoa itse vai ulkoistaisinko sen.

Muistan edelleen sen tuskan, kun yritin etsiä tietoa päätöksenteon tueksi, mutta se tuntui silti aina yhtä haastavalta.

Ensin meni yksi päivä, sitten toinen. Ja yhtäkkiä viikkoja oli kulunut.

Silloin tajusin pysähtyä ja ravistella itseäni: tee päätös! Ihan sama mikä se päätös on, kunhan teen sen. Koska tämä ei varmasti tule olemaan viimeinen päätös, jonka teen. Ja se ei todellakaan voi kestää aina näin kauaa.

Ja tottahan se oli. Melkein 3v yrittäjänä olleena voin sanoa, että se EI ollut todellakaan viimeinen päätös, mikä minun piti tehdä.

Ja se, kuinka nopeasti pystyt tekemään päätöksiä ja seisomaan niiden takana, on ehdottomasti yksi tärkeimmistä tekijöistä siinä, tuletko menestymään yrittäjänä.

Ei se, minkä päätöksen teet. Vaan se, että teet päätöksen ja elät sen mukaisesti.

Ja siksi tavoitteenai tänään on se, että tämän jakson kuunneltuasi teet päätöksen eli valitset, minkä sähköpostiohjelman otat käyttöön.

Ja tehtyäsi päätöksen, menet kirjautumaan valitsemaasi palveluun, ja teet sinne itsellesi tunnukset.

Kuulit oikein: tänään on tosi kyseessä!

Ja siksi haluan muistuttaa sinua vielä maksuttomasta työkirjasta, jonka olen tehnyt sinua varten, ja joka auttaa sinua nimenomaan tekemään kaikki ne kriittiset päätökset, jotka sinun on tehtävä, jos haluat päästä eteenpäin digiyrittäjänä.

Tämän työkirjan avulla tulet päättämään:

  • Minkä sähköpostiohjelman valitset
  • Missä kanavassa tulet tuottamaan sisältöä unelma-asiakkaallesi
  • Mistä aiheesta teet heille liittymislahjan?
  • Kuinka usein tulet lähettämään sähköpostilistalla oleville viestiä?
  • Minkälaisen systeemin avulla saat tämän kaiken toimimaan?

sähköpostiohjelma

Lataa siis työkirja klikkaamalla kuvaa ja ota ensimmäiset mutta välttämättömät askeleet sille, että pääset eteenpäin.

 

Parhaat vaihtoehdot pienyrittäjälle: 2 sähköpostiohjelmaa vertailussa

 

Ymmärrän valinnan vaikeuden, sillä sinulla on pilvin pimein vaihtoehtoja, mistä valita.

Haluan kuitenkin tehdä päätöksenteon sinulle helpoksi ja siksi tulen kertomaan tänään sinulle kahdesta parhaasta vaihtoehdosta: Mailchimpista ja Active Campaignista.

Itse olen käyttänyt näistä molempia, ja aikanaan lähdin itse asiassa liikkeelle Mailchimpilla. Nykyään kuitenkin käytän pelkästään Active Campaignia, enkä kyllä vaihtaisi takaisin.

Näiden lisäksi olen harkinnut Kajabia ja ConvertKittia, mitä esimerkiksi jenkeissä moni käyttää. ConvertKit on ominaisuuksiltaan lähellä Active Campaignia, mutta Kajabi on puolestaan verkkokurssiyrittäjän kokonaisvaltainen paketti. Eli se ei ole pelkästään sähköpostiohjelma, vaan sitä kautta saat kaikki: verkkokurssialustan, sähköpostiohjelman ja laskeutumissivut.

Eli siihen kannattaa ehdottomasti tutustua, mutta mikäli sinulla ei ole tarvetta heti verkkokurssialustalle, niin silloin kannattaa lähteä liikkeelle muista vaihtoehdoista.

 

Mikä on kampanjan ja automaation ero?

 

sähköpostiohjelma

Mikäli et ole koskaan käyttänyt MITÄÄN sähköpostiohjelmaa, et ole välttämättä täysin sisäistänyt, mitä eroa on esimerkiksi kampanjalla ja automaatiolla.

Siksi ennen, kuin hypätään eri sähköpostiohjelmien vertailun pariin, haluan varmistaa, että ymmärrät, mistä puhun.

Eli kampanja on yksittäinen viesti, jonka lähetät kaikille sähköpostilistalla oleville. Esimerkiksi Vapauta Supervoimasi Viikkokirje on esimerkki kampanjasta: joka viikko lähetän aina uuden viikkokirjeen eri aiheeseen liittyen kaikille listalla olevilleni. Kampanja on siis tällainen kertaluontoinen viesti, joka lähetetään kaikille tai vaikka tietyille listoille.

Automaatiolla tarkoitetaan puolestaan yhden tai useamman viestin sarjaa, joka käynnistyy aina tietystä triggeristä, kuten henkilön liittyessä sähköpostilistalle.

Esimerkiksi jos lataat tässä jaksossa mainitun työkirjan: 5 päätöstä, joiden avulla voit alkaa kasvattamaan sähköpostilistaasi, sinulle lähtee heti latauksen jälkeen automaattisesti viesti. Ja tämä tapahtuu siis kaikille, jotka lataavat tuon työkirjan.

Muita tyypillisiä automaatiota on esimerkiksi myyntiin liittyvät automaatiot, esim. verkkokurssin ostaneelle lähtevä automaatio.

 

Mailchimp Vs. Active Campaing: hyvät ja huonot puolet pähkinänkuoressa

 

Nyt, kun tiedät sähköpostiohjelmien tärkeimpien ominaisuuksien erot, voidaan hypätä itse arvioon.

 

Mailchimp:

 

+ Maksuton vaihtoehto 2000 kontaktiin asti
+ Tarjoaa pohjia laskeutumissivuille
+ Perusautomaatiot onnistuu
+ Analytiikan seuraaminen onnistuu
+ Kohtalaisen helppokäyttöinen

– Automaatiot rajoittuneet ja kankeat
– Mustalle listalle joutuminen mahdollista

 

Active Campaign:

 

+ Edullinen vaihtoehto, alkaen n. 8€/kk
+ Saa vaihdettua kieleksi suomen
+ Todella helppokäyttöinen
+ Erittäin monipuoliset automaatiot
+ Viestien lähettäminen erilaisen käytöksen perusteella
+ Veloittaa vain aktiivisista kontakteista, ei listalta poistuneista

P.S. Jaksossa kävin esimerkkien avulla tarkemmin näitä kohtia, muista siis kuunnella se!

 

Kumpi kannattaa valita?

 

Kumpikin on maksuton aloittaa, eli suosittelen tekemään tunnukset ja katsomaan ihan käytännössä, miltä ne tuntuvat.

Mikäli tulet lähettämään pelkästään uutiskirjeitä eli kampanjoita, ja ainut automaatiosi on se, kun joku liittyy sähköpostilistalle, voit lähteä liikkeelle Mailchimpilla. Jos sinulla on kuitenkin jo verkkokurssi olemassa tai suunnitteilla, suosittelen lähtemään liikkeelle heti Active Campaignilla. Säästät sillä sekä aikaa, rahaa että päänvaivaa, kun lähdet heti parhaalla liikkeelle.

Toisaalta olen aina sitä mieltä, että rahan käyttäminen saa sinut myös toimimaan eri lailla. Vaikka AC maksaa vain 8€/kk, saa se sinut ihan eri lailla toimimaan, kuin jos käytät Mailchimppia, mikä ei maksa alkuun mitään.

Seuraavaksi tehtävänäsi on siis tehdä päätös, kumman valitset. Tehtyäsi päätöksen mene kirjautumaan sähköpostiohjelman sivuille ja tee itsellesi tunnukset. Pystyt kyllä siihen!

 

Jaksossa mainitut linkit:

 

3 maksutonta keinoa kasvattaa sähköpostilistaa (erityisesti, jos olet vasta aloittamassa)

Miksi sähköpostimarkkinointi on avain menestykseesi digiyrittäjänä?

Maksuton opas: 5 Päätöstä, joiden avulla rakennat tuottavan ja toimivan sähköpostilistan